Středa 25 února
2015
překlad z bulharštiny
Dvojník Madarského jezdce objeven
bulharskou expedice v nadmořské výšce 2500 m v severním Afghánistánu, v zemi
starověké Baktrie/Balchary nesoucí stejné jméno - Madr
... Bulharské stezky po Euroasii /dle Petra Dobreva
Legendární město BALCH
.... Pokračování ze stati "Sága o dávných Bulharech"
–
V 4. století před naším letopočtem Alexandr III. Makedonský nebo Alexandr Veliký svými pochody rozklátil střední Asii a přesto dalších 1000 let zůstalo město Balch hlavní křižovatku na Hedvábné stezce vedoucí do Číny. Když sem přišli Arabové v sedmém století, nazvali město Balch Matkou měst.
Město Balch je základním místem civilizace v délce
3000 let, které jej činí unikátním a věčným v paměti národů.
/Výzkum města Balch, nebyl prováděn ani povrchně, a archeologové právě začínají psát zlatým písmem jeho dějiny/
Historické důkazy naznačují, že nejslavnějším z
původních měst bylo právě starověké město Balch, Řeky nazvaný Baktra, odkud přešel
název na celé jejich království - Baktrie. Na rozdíl od toho Peršané nazývali Balch
nebo Zariaspa, což perský
znamená, město Zlatých koní.
Město Balch se nacházelo v úrodné zemědělské oblasti –
tzv. Balchycké oázy, která byla jedním obrovským polem, zavlažovaným v dávných
dobách nesčetnými kanály. Vzkvétalo tam od nepaměti zemědělství a zahradnictví,
a na východě od pole - na nízkých kopcích a v podhůří Hindúkuše, se táhli obrovské
a bohaté travní porosty, na kterých se kdysi pěstovali slavní koně plemene - legendární
balchyčtí koně.
Vyobrazení koně z Baktrie na kamenné desce
Číňané nazývali tyto koně Nebeskými koňmi a výraz "koně
z Balchu" se nalézá ve starých sanskritských rukopisech jako synonymum pro
rychlé a dobře odchované koně.
O vzhledu starověkého města Balchu hovoří mnoho obrazných výrazů, jakými
je nazývali cizí národy. V nejstarším arménském psaném
zdroji je zmiňováno jako město "královské Balch" a "matka všech
městech", protože v dávných dobách z tohoto místa pocházela řada
významných rodů, včetně dynastie partských králů a arménských Aršakidů.
"Královské město Balch - matka všech měst"
Roland
Besenval (Fotografován dole uprostřed Balchu), je skutečným kouzelníkem. Několika slovy a gesty, vytahuje
francouzský archeolog, z nebytí historie nádherné město, koruna na široké
náhorní plošině na dalekém severu Afghánistánu. Ukázal prstem na už dávno
erodované skály, a vysvětloval, jak kolem nich stálo obrovské pevnostní zařízení
na ochranu a brždění barbarských útoků ze severu. Město Balch, se všemi svými bohatstvími,
je určitě potřebovalo.
Před více než 1000 lety, navštívil Marco Polo zříceniny, vyhlášené po celém starověkém světě jako centrum starověkého bohatství a vyspělé kultury. Zde teklo jako pupeční šňůrou jedno z prvních monoteistických náboženství - zoroastrismus, a právě zde si Alexandr Veliký vybral tedy jeho druhou manželku, Roxanu. Zdá se, že zde Besenval nepozorně, vypráví neobyčejně a barvitý popis zoroastriiských ohňových oltářů, buddhistických klášterů, křesťanských základen a muslimských mešit. "Existuje zde více než 3000 let života, jak říká, ale v Afghánistánu, je historie doslova na každém lidském kroku."
Umístění této země
na křižovatce cest uprostřed Asie a velkých obchodních cest lákaly obchodníky,
umělce, nomádi a dobyvatele (není náhodné, že si Bulhaři později vybrali
Balkán, jako další křižovatku pro svou novou zemi). Zříceniny města Balch,
spolu se stovkami dalších nalezených starobylých měst a náboženských svatyní, ukazují
dědictví, která pokrývá mnoho století a kultur. Artefakty objevené v těchto obchodních
centrech, osvětlují nejen baktrijské dějiny, ale i západní civilizace a Euroasie.
Pohled na pevnostní zdi města Balch dnes. |
Arabové, kteří se
zde objevili v 8. století, tvrdili, že z města Balch pocházeli egyptští faraonové
a ze sousedního města Serachs - jejich vezíři. O velikosti města Balch se
vyprávěli legendy v celém starověkém světě.
Podle arabského
učence Ibn Nadima /z 9. stol./ bylo město Balch jedním ze sedmi největších měst
na světě a jeho stěny byly v dávných dobách tak vysoké, že když vítr odvál na
zdi vztyčený prapor, letěl několik farsa-hů /desítek kilometrů/. Arabové také
tvrdí, že z Baktrie, kterou nazývali Balcharou,
byly do Egypta převezeny některé místní plodiny, zejména velké balchycké
melouny.
Ale proč bylo
založeno město Balch právě tam, mezi horami Hindúkuše a řekou Amudarja? Z jedné
strany je rozhodující geografická poloha. Město Balch se nachází na místě
obklopeném vysoce úrodnou půdou, a je i do dnes napájeno řekou BALKAB. Tímto
způsobem bylo město vždy zajištěno dostatkem potravin. Skutečně ve starověký
Balch byl znám svou prvotřídní kvalitou hroznů, pomerančů, jedinečnými lekníny,
a později s vysokým výnosem cukrové třtiny. A dnes se říká, že nejšťavnatější
melouny pocházejí z blízkého Kunduzu, a nejlepších velbloudi - z oblasti města Balch.
Dalším faktorem, pro který starověcí Bulhaři stavěli
své hlavní město na tomto místě je několik obchodních cest na západ směrem na
Herát a Írán, nebo na sever přes Amudariji do Samarkandu. Říční údolí řeky
Balkab neměnilo své starobylé koryto a stále protéká údolím Bamijánu, cestou až
do Kábulu. Podél řeky a byl i silniční průchod Hindúkušem. Ale geografická
poloha byla jen jedním důvodem, že Balch dosáhlo světové proslulosti svou
rozlohou, vynikajícími řemeslníky a mistry řemesel, dobrou obchodní politiku, a
množstvím básníků. Lze konstatovat, že město Balch bylo vždy bohatší než silné,
a to je obecně činilo chutnou kořistí pro mnoho divokých kmenů.
/Pozůstatky města
Balch, a úrodná pole,
s nimiž je obklopeno dnes/
Číňané nazývali toto
město se dvěma jmény BOTI a BOLO, z nichž první pochází z řeckého jména Bactra
a druhé je vlastním jménem města Balch. Také popisovali obrovské starobylé
město Balch jako jedinečné město. Podle některých svědectví, nedávno přeložených
sinologem I. Maljavkinem, obchůzka hranic města měla více než 80 li /tj . více
než 24 km/, zatímco jiné mírnější údaje píší - 20 li /6 km/, ale i druhá velikost je
impozantní protože v dávných dobách největší města zřídka překročila 3 - 4 li
/1 až 1,5 Km/.
/Zřícenina
mešity, postavené v Balchu v průběhu středověku. Stylem se podobá stavbám v Buchaře
a Samarkandu/
Uvnitř města a
kolem něj byly tři soustředné pevností stěny postavené již ve 3. století před n.
l. (Obr. 3). Plocha starobylého města Balch byla rozdělena do tří částí, z
nichž každá byla obehnána zdí. Vnitřní část pevnosti byla určena panovníkovi. Prostřední
část města byla rozdělena na řemeslné čtvrti. Předměstí, byla přeplněná populací,
která byla zaměstnána zemědělstvím a chovem hospodářských zvířat. Na tomto
předměstí se konaly četné trhy. To znamená, že jádro středověkého města Balch
se skládalo ze tří částí: "Kuchandiz" (citadela, hrad) nazývá vnitřní
město (Šahr-i Darun), "Madina“-arabsky nebo "Šachristan" známý
jako vnější město (Šahri birun) a předměstí (Rabad-arabsky).
Umístění
vnitřní a vnější hranice města Balch. Tyto soustředné kruhy představují hradby.
Jsou schematicky znázorněny branami a stěnami. Takový plán výstavby mělo i
hlavní město Pliska v Podunajském Bulharsku.
Stěna oddělující "Madinu",
tj. druhé pevností zeď byla postavena z hlíny a neměl příkop, ale byl však extrémně
silně. V dobách do arabské invaze zde bylo šest bran, kterým se říkalo:
Satmand, Bachi, Hind, Jachudija, Turk a Čin. Předpokládá se, že s bránami sousedily
hustě osídlené čtvrti Indů (Hind), Židů (Jahudija), Turků (Turk) a Číňanů (Čin).
Ulice starověkého
města Balch byly široké a prostorné. Ve městě bylo mnoho nádherných paláců a
kanály s čistou a tekoucí vodou, podél které rostly tlusté stromy. Obytné čtvrti středověkého
města Balch se nacházely v "šachristanu“, kde byly umístěny i jednotlivé
čtvrti řemeslníků. Samotný "šachristan“, tj. vnější město bylo obklopeno
rozsáhlým «rabadem», tj. předměstskou čtvrti na které se nacházelo velké množství
tržišť. Rozsáhlý "rabad» byl v dávných dobách obklopen velkou zdí, která
rovněž zahrnovala všechny přilehlé osady, zemědělské oblasti a pastviny. Vzdálenost
od něj ke druhé městské hradbě Balchu bylo 5 farsanga. Ve stěně rabady byly čtyři
brány, umístěné ve vzdálenosti 12 farsangi vedle sebe.
Zříceniny starého
města Balch zabírají plochu ne méně než 4500 akrů. Dle archeologických údajů, první
dvě městské hradby Balchu, tj. zeď "Kuchandizy» a stěna "Šachristanu»
byly postaveny již ve starověku. Ke stejné době, se vztahuje i výstavba třetí
městské stěny, tj. hradba kolem "rabady." Ta byla postavena ve 3.
století př. .n. l., a měla délku 200 kilometrů. V této době hradba obklopovala
obdělávanou zemědělskou půdu a celou balchyckou oázu a chránila před postupem písku
a nájezdy kočovníků. Vnější stěna balchycké oázy nebyla tak silná, jako
vnitřních dvě městské hradby, ale byla z venku opevněna věžemi s četnými
obránci.
Kromě města Balch
v dávných dobách v této zemi existovalo mnoho jiných měst, z nichž nejslavnější
bylo Varnu, Madre, Chulm /dnešní Taškurgan/ Tarmita /dnešní.Termez/,
Nautak, Ravi/dnešní Rob/, Kapisa /dnešní Kábul/ atd.. V polích a nízkém údolí se
města v některých místech střídala ve vzdálenostrech 4 -5 km od sebe. Někteří řečtí
autoři proto pojmenovali území podmaněné Alexandrem nedaleko města Balch s
krásným názvem "Země tisíce měst“.
"Na
snímku níže je text rozluštěný prof. Sims-Williamsem, tento dokument byl sepsán
ve městě zvaném Varnu. Je to v blízkosti dnešního Aornosu, zmíněném
Arianem jako jedno ze dvou nejdůležitějších měst Baktria. Podle Paula
Bernarda a dalších Aornos se nachází v blízkosti Kchulmu nebo Taškuganu, kde je
říční údolí řeky Kchulm, ve kterém se města Ron a Samingan rozšiřují v náhorní
plošinu. Bylo zjištěno, že je zde celá kolekce baktrijských dokumentů, která
byla součástí královského archivu panovníků města Rob. Existence tohoto
dokumentu znamená, že město Varnu bylo součástí důležitých sídel v Baktrii.
Jedná se o Smlouvu o prodeji pozemku z baktrijského roku 525, což je 757 let po Kristu (foto 28). Pro mě, jako právníka je to velmi zajímavá. Já jen chci upozornit na dvě pasáže, které
popisují práva nových majitelů. První pasáž je řadou ustanovení: "Majitel
má právo pozemek vlastnit, dále prodávat, pronajímat, nebo směňovat za jiný
pozemek, dále věnovat na svatbě syna nebo jako věno pro svatbu dcery, vystavět
zde klášter, nebo chrám, nebo z něj vytvořit hřbitov".
Kupní
smlouva
Jakmile se jen v
jednom údolí o délce 50 km /Surch darja/ podle svědectví zmiňovaných archeologů
dá napočítat 110 prastarých pevnosti a měst, a téměř takový je počet jaký
mají v Biškentském údolí nedaleko Kafirniganu a řadě dalších údolí jižního
Tádžikistánu, není těžké spočítat, že kolem roku 1. stol. n. l., počet trvalých
osídlení mimo oblasti kolem hlavního města Balch činil ne méně než několik
stovek sídlišť. Je to důvod, proč výraz "Země tisíce měst" není vůbec nemístný.
/jen část z
"tisíce měst" Baktrie/
Je také zajímavé,
že největší poklady bývalé Balchary nám zanechal ve svém svědectví slavný římský
historik Tacitus, který se však na rozdíl Ktesia nezmiňuje o pochodu do
Asýrie, a oznámil, že toto království přilákalo choutky egyptských faraonů a
proto bylo napadeno armádami Ramsese II. v 8. století před naším letopočtem, kdy je dokázal na chvíli
dobýt (viz Tacitova svědectví a jeho připomínky: V. Niconor, The Armies of
Bactria, Lodnon, 1997, v. I, str. 4).
Ranné čínské
kroniky také zmiňují bulharský úspěch. Podle nich kdysi ze starobylého města Balch,
hlavního města východního království Balchara, kteří přišli do Číny kvalifikovaných
mistři skláři, kteří předali Číňanům jedno z nejsložitějších starodávných
řemesel - odlévání barevných skel. Bylo zde vyškoleno více než 1000 učňů. "Od
té doby cena barevného skla v Číně prudce zlevnila“ - poznamenala při této
příležitosti jedna historická kronika dynastie Tang.
Ve stejných
záznamech jsou oslavovávány a mimořádnými koně odchovávaní v tak zvané "Západní
zemi", ke kterým patřila i někdejší starověká Baktria /Balchara/. Číňané
nazývají tyto koně výrazem „Koně z nebes“, a jiný výraz "Kůň z Balchu"
se nachází ve starých sanskrtských rukopisech jako synonymum pro rychlé a dobře
odchované koně.
Baktrijský lukostřelec na koni
dnes vystaven v Historickém muzeu v Londýně
Mezi starými bulharskými
dovednostmi patří nepochybně zvláštní způsob očkování jogurtu z kousku sušeného
jehněčího nebo kůzlečího střívka. Tento
druh kvasinek se používá zejména v horách bývalého království Balchary
mezi chovateli z Hindúkuše, což ukazuje, že to byl využíván ve staré bulharské
vlasti a spolu s Bulhary má za sebou dlouhou cestu od pohoří Imeón na Balkánský
poloostrov.
Velkolepé objevy v Asii v posledních letech
Jedním z
největších archeologických objektů v Afghánistánu je místo Ai Kanam, /Měsíční žena -z perštiny/ je více známý
jako Alexandria na řece Oxus (dnes Amudaria). Město leží ve vzdálenosti 4945
kilometrů od Říma, 4070 km od řeckého města Pella, ale v žádném případě nezaostává
před jejich leskem. Stále jsou dohady, kdo postavil toto město. Podle některých
to byl Hefaistion - blízký přítel Alexandra Makedonského, ale byla
zde objevena kulturní vrstva ze dvou století před příchodem Alexandra Makedonského
na tato území.
Pevnost byla
nalezena náhodně v roce 1961. Dříve se myslelo, že existence tohoto města je
jen legendou, Ai Kanam (Měsíční žena), přejmenovaná podle Alexandra na
"Alexandrii na Oxus", před rokem 328 př. n. l., si stále uchovává a
jedinečné příklady z doby helénistické kultury.
Město je vidět z
nedalekého kopce. Nachází se na samém břehu řeky Oxus.
Byla tam starověká
hvězdárna, přejmenovaná podle Alexandra Velikého jeho jménem a právě zde byl nalezen
tzv. "Bulharský kalendář."
O. Pritsak (Bulharský
jmenný seznam a bulharský jazyk Protobulharů, Wiesbaden, 1955) citoval z čínské
geografie z 10. století, kde byly uvedeny údaje ze ztraceného díla napsaného v
7. století. Zde se potvrzuje nesporná skutečnost, že 12-ti letý cyklus měření
se používál jako kalendář obyvateli z oblasti mezi Samarkandem a Bucharou.
Je vědecky doloženo,
že Bulhaři v dávné minulosti využívali jeden z nejmodernějších kalendářů na
světě, ještě přesnější než čínský a indický způsob výpočtu let byl dostupnější
a mnohem praktičtější. Nyní, po několik letech v jednom z výborů OSN a
UNESCO byl diskutován nový kalendář, platný pro celý svět. Za vzor byl
vybrán před staletími vytvořený protobulharský kalendář, který bude sloužit
jako vzor a zdroj inspirace pro vývoj takového kalendáře, chronologie, která bude
přijata všemi národy obývajícími naši zeměkouli".
Na rozdíl od věci
neznalých Italů, kteří v letech 1600 po Kristu upálili Giordana Bruno, protože jen
trval na tom, že Země obíhá kolem Slunce. Bulhaři to nejen věděli, vyrývali na svých
náhrobcích Slunce s 6 planetami rotujícími kolem, něco jako státní erb (později
v Evropě po násilném pokřtění jej jako bogomilové změnili na svůj sakrální
symbol). Tak v roce 4768 let před Kristem, tito vzdělaní Protobulhaři
spočítali, že Země se otáčí kolem Slunce po dobu 365 dní a čtvrt dne a něco
málo, dále spočítali "ono něco málo" s neuvěřitelnou přesností:
Porovnáním pohybu Země s pohybem Jupitera, došli k závěru, že Země obíhá kolem
Slunce za 365 dní a 2422 tisícin dne, což je o půl vteřiny méně než absolutně
přesný astronomický čas měřený dnes!!!
Na základě svých
astronomických poznatků, Bulhaři vytvořili nejdokonalejší kalendář, známý do dnes.
Na první
fotografii - kalendář z Alexandrie na Oxusu a na druhé je kalendář nalezený v blízkosti starobylé bulharské pevnosti Kaspičan v roce 2010.
Podle profesor
Vasila Zlatarského by se počátečním rokem dějin Bulharů měl stát rok 5505
př. n. l., který se shoduje s dobou potopy na Černém moři po proražení průlivu
na Bosporu ... Pokud přijmeme tuto hypotézu, byl rok 2011 našeho
letopočtu zároveň rokem 7516 bulharského letopočtu - nebo rokem 7516 IYI (JUVI),
tj. aktem stvoření (což ve skutečnosti znamená, že tento tradičně bulharský
symbol raného neolitu má více než 7000 let - více viz.
Dle staré
bulharské chronologie mají periody 3, 10, 12, 17, 19, 21, 30, 47, 50, 53, 300,
600, 4332, atd., které slouží jako konvenčně uznávané intervaly. Nejdelší
známý takový interval je 6328 lety. To je zmíněno v neúplném nápise z doby
Kana Omurtaga z roku 823 let po n. l.. Text se skládá z 14 řádek, pravděpodobně
reprezentující poslední část smlouvy mezi Podunajským Bulharskem a Byzancí. Nápis
na mramorové desce pravděpodobně pochází, že trůnního města Pliska. Na ní byl vyryt
nápis: "[... za doby vlády panovníka], jehož jméno bylo [Kan Omurtag
Yuvigi], byl rok zjevení pravého Boha 6328. Byly přineseny obětiny a učiněna
přísaha zapsaná v knihách [smlouvách]…“.
Tímto se Protobulhaři
řadí mezi národy s nejraněnějším kalendářním systémem na světě. Tato
skutečnost, ukazuje starobylost bulharské civilizace.
Bulharská expedice, nazvaná
Bulhaři - původní vlast – Balchara, uskutečněná v roce 2008, nalezla dvojníka Madarského
jezdce v zemích dávné Baktrie!
Replika "jezdce
z Madary" v Afghánistánu
Bulharské expedici s názvem Bulhaři - původní vlast – Balchara, uskutečněná v roce 2008 nalezla dvojníka Madarského jezdce v severním Afghánistánu. Jedním z nejvíce šokujících zjištění bylo, že jezdec vytesaný zde se nazývá Madara. V Afghánistánu byla místa s názvy Šumen a Varna (shodná s těmi v evropském Bulharsku), ale vědci také zaznamenali legendy o místním hrdinovi se jménem Hodža Bolgar. Dále nalezli přes 800 slov se stejným zvukem a významem v bulharštině a místním farsí, oficiálním jazyce Íránu. A dnes v tomto regionu se místním kráskám říkají, že "jsou krásné jako Bulharky". Folkloristé a nalezli paralely mezi místními hubeními rytmy a bulharskou lidovou hudbou.
Dosud vnucované hypotézy
o původu Bulharů jsou opouštěny, tomu věří odborník na Írán Doc. Ivo Panov. Nemůžeme
tvrdit o Bulharech, že byli hunského původu, když mongoloidní vzhled jim není vlastní,
nemůžeme je spojovat ani s Turky, říká účastník výpravy "Bulhaři a jejich pravlast",
která proběhla na konci roku 2008.
Podle doc. Dr. Panova
je pohoří Pamír, kde ve skalách byla vytesána socha jezdce, je pravděpodobně
vlastí bulharského kmene.
Madarský jezdec
Jméno jezdce,
který byl objeven v Šamarku v Afghánistánu se shoduje se naším jezdcem z
místa Madara, je však přehnané tvrdit, že jezdec v severním Afghánistánu je
dvojníkem téhož, který je umístěn u nás. To vysvětloval v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Darik
odborník na Írán Doc. Ivo Panov, jeden z účastníků vědecké expedice, která v
loňském roce navštívila Afghánistán v srpnu až září, napsal pro "Časopis
8". "Ve skutečnosti, má afghánský jezdec dvě jména ..." - říká
doc Panov..
Doc. Ruža Nejkova
z Institutu folklóru, BAV (Bulharské akademie věd) v souvislosti s tímto
objevem prohlásila: "Pro mě, jak jsem již řekla, velmi důležitý samotný
název. Na takovou vzdálenost tisíce kilometrů... Významově je ten náš jezdec Madarský,
ten jejich je Modar nebo Madr, tak je socha jezdce nazývána na onom místě.
Při tolika tisících kilometrech vzdálenosti nemůže být stejný název dvou
kamenných reliéfů náhodným. Je to něco, co je teprve před námi, musíme se
snažit pochopit důvod těchto paralel. V indo-íránském světě výraz "Madara"
označuje matku...
Za předpokladu,
že se jedná o naši pravlast, je zcela logické, že Bulhaři šířili toponymy z tohoto
území směrem na západ, jde prostě o přenesení. Máme zde mnoho paralel s
toponymy ze severu Kavkazu, kde bylo Veliké Bulharsko. Máme je samozřejmě i u nás na Balkáně. Máme mnoho odpovídajících
názvů míst, jako například Chisar, zde Modar, nebo Madr, Šipka, šípky, Varna, varnu,
Šumen, šumen. To je jen co přichází na mysl v tuto chvíli. Jinak jazykově
je zde mnoho shod a tyto shody jsou nejen na jazyková úrovni, projevují se v
dalších různých úrovních, a přesto ... To bylo také naším cílem, aby se vymezila
stezka, pokud to tak mohu říct, pro budoucí práci a hledání takového území,
které bylo podle letopisů pravděpodobně naší pravlastí.
"Kromě neklidného
Afghánistánu, během 25 denního výletu, vědci z Bulharska navštívili ještě
Uzbekistán a Tádžikistán. "V Afghánistánu jsme se omezili na návštěvu
nejklidnější část země – na severu, kde je asi v nadmořské výšce 2500 m oblast Šamark se
skalním reliéfem znázorňující jezdce" - říká doc Panov... "K místu,
kde se nachází socha, jsme se pohybovali terénním vozem asi 40 min a posléze
jsme vystupovali po pasteveckých stezkách". Podle něj je na výklenku, kde je
afghánský reliéf vytesán v červené skále u nohou koně vidět monstrum -
patrně drak, protože ten je všude přítomen v perském bájesloví, je zde evidentní
íránský vliv.
Při návštěvě v Šamarku
vědci zjistili, že část hlavy koně a tělo jezdce chybí. Bylo zničeno Talibanem
v roce 2003 při jedné z četných opakujících se invazí.
Pro rozhlasovou
stanici Darik doc. Panov také řekl, že je příliš brzy na to hovořit o datování skalního
reliéfu k vyvození závěrů a paralel. Musíme provést hodně výzkumu shromáždit mnoho
odpovědí týkajících se hypotézy o íránského původu Bulharů a o jejich pamírských
kořenech.
Místní jméno je
samo o sobě výzvou v tomto případě, řekla doc. Ruža Nejkova z Institutu
folklóru – BAV o objeveném jezdci v severním Afghánistánu a jeho srovnání s Madarským
u nás. To nemůže být náhoda. Analýzy ještě nezačaly a samotný
objekt srovnávání samozřejmě také ne, řekla doc. Nejkova pro Bulharskou národní
televizi. Máme několik datací nalezené památky v Pamíru. Jedna z nich, jak je
mi známo, je ze 4. století, ale všichni říkají, že je starší. Je příliš
brzy na to určit přesně, je to záležitost interdisciplinárního výzkumu
archeologů, historiků a lingvistů.
Velmi zajímavým objektem
studia pro vědce jsou slova v bulharštině a perském jazyce, která mají
společný původ. Jejich počet je asi 800. Některé z nich chybí v turečtině a
arabštině. Příklady zahrnují slova jako taverna, fontána, pohovka a další.
Kromě Doc. Ivo
Panova se expedice zúčastnili ještě: Petko Kolev - Předseda Obecně bulharské
Fondace "Tangra", Doc. Dr. Ruža Nejkova -. folkloristka, etnoložka a
muzikoložka, Ivo Leontiev - profesor na Národní akademii, kameraman, fotograf, MUDr.
Slavian Stoilov – lékař interny. Vedoucím expedice byl Doc. Alexandr Iliev -
Profesor na Národní akademii, režisér, kameraman, fotograf se zájmy v oblasti
kulturní antropologie. Cesta se uskutečnila pod záštitou Akademie věd,
University v Sofii a ministra zahraničí Ivajlo Kalfina.
Dnes, v zemích,
kde se v minulosti nacházel bulharský stát Balchara - nebo také Baktrie, jak jí
nazývali Řekové, žijí paštunské kmeny.
Paštuni jsou íránsky
hovořícími lidmi, evropského vzhledu, obývají jihovýchod Afghánistánu a
severozápadní oblasti Pákistánu. Jejich celkový počet je asi 8 milionů lidí. Jejich
náboženstvím je sunnitská verze islámů. Dělí se na kmeny. Většinoví jsou Afridi
/APRI-di/ dále jsou zde Momandi a Orakzai z oblasti Chaiberského průchodu. Severně
od Péšávaru žijí Jusufzaiti a západně, a Chattaki a Vaziki. V severním
Balúčistánu je kmen Kakari.
Paštuni si udrželi mnoho bulharských slov včetně užívání zvuku "Ъ".
A dnes, se v regionu
krasavicím říká, že "jsou tak pěkné jako Bulharky" a
folkloristé nalézají přímé paralely mezi místními rytmy a bulharskou lidovou
hudbou. Ze všech cizích vojenských jednotek si dnes Afghánci nejlépe rozumí
s bulharskými. Takových příkladů je zde mnoho.
Foto paštunské dívky
Pokračuje ...
Přeložil N. Nikolov 25. 09. 2015
Žádné komentáře:
Okomentovat