úterý 9. února 2016

Bugaraš – bulharské pohoří ve Francii

Bugaraš – bulharské pohoří ve Francii

7. února 2016
Ira Antonova


http://mdl.bg/image-7417-0-0-bugarash-bulgarskata-planina-vuv-frantsiya.jpg

Bulharské pohoří ve Francii

Bugaraš je malá obec s 200 obyvateli v podhůří stejnojmenného pohoří spíše vrcholku – nejvyššího bodu ve vinařském kraji Occitanie, v jihozápadní Francii. Naposledy se místo proslavilo pochybnou „apokalyptickou turistikou“, spojovanou s listopadem roku 2012, kdy měl podle některých předpovědí nastat konec světa podle pověsti starých Májů. Přestože již došlo u utišení fenoménu roku 2012, pokračuje zde mimořádný komerční mýtus, uměle živený různými odvětvími. Strach se zde prodává zjevně dobře a téma „konce světa“ je zdárným marketingovým nástrojem, která poskytuje prosté odpovědi na složité otázky. Nevysokému pohoří Bugaraš se připisuje mystická síla schopná zachránit zde uchýlené v okamžiku „posledního dne“.

Stačí se zamyslet, proč právě toto místo přitahuje badatele, ufology a ezoteriky. Oblast Occiten nebo také Occitanie byla ve středověku osídlena Bulhary bogomily, kteří se již v 11. až 12. století dostali do Francie. Hlavním důvodem byl útěk a záchrana před vyháněním a náboženským útlakem v Byzanci a Bulharsku. Něco více byli nositeli „Posvátné knihy“, pomocí které položili Bulhaři základy katarské, patarenské a albigojské hereze, která opomíjela legitimitu církve a vyhledávala počáteční, čisté učení Ježíše Krista. 

Pro tyto zastánce nebyla žena zdrojem prvotního hříchu, ale důstojnou souputnicí svého muže. Bogomilové se nazývali bratry a sestrami, scházeli se na Bratrských večeřích a zdůrazňovali nepřípustnost rozdílů mezi chudými a bohatými. Sedláci a aristokraté, obyvatelé měst a dokonce i místní šlechtické rodiny byli ovlivněny bulharskými myšlenkami o novém křesťanství bez zprostředkování zrádnými kněžími a hierarchy.

Ve 13. století začali po vzoru Byzance také papežové "Křížovou výpravu" proti adeptům nového učení, jehož vliv zachvátil nejdříve Balkán potom celou jižní Francii a části Itálie. Roku 1243, po několikaměsíčním obklíčení padla katarská pevnost Montségur a všichni přeživší obránci bili upáleni.

Málo zbylo z učení katarů a jejich bulharských učitelů, jednou mezi řídkými relikviemi z 13. století se zachovalo Lionské evangelium (Katarská bible).  Tradice místních oblastí je spojována s katarstvím a tzv. bugrskou historickou přítomností je zachována. Něco navíc v Occitánii v okolí města Karkasonu a obce Bugaraš se dodnes nacházejí místní názvy nesporně bulharského původu jako Zaek/zajíc, Junak, Pujak/Krocan a další – celkem 100 francouzských sídlišť a míst nosí jména bulharského původu.

V zachovaném exempláři kacířské „Tajné knihy“ z 13. století zapsal inkvizitor do přílohy, že kniha byla donesena „kacíři … z Nazaria, příchozími z Bulharska“. V muzeu města Puivert jsou uschovány netypické hudební nástroje - flétna, housle, dřevěné flétna, mandolína a dudy, nazvané gajda, které nesporně dokazují širokou bulharskou přítomnost a kulturní vliv v období celého středověku na francouzském území. Významní odborníci vyslovili hypotézu, že slovo „trubadúr“ se odvozuje od bulharského středověkého hudebního nástroje „truba“, a podivný místní tanec „La bure“ (lidově soudek) navozuje na bulharský tanec „račenica“ se shodnými kroky a 7/8 taktem.

Pohoří Bugaraš není jediné s bulharským místním názvem, shodné pojmenování nesou pohoří Monde Bulgheria a Cele di Bulgheria v Itálii. Kataři i zde praktikovali „obřadné výstupy“ na pohoří. Nešlo o pouhou vycházku, ale o symbolické očištění od pozemských starostí, vzlet „Ducha“ do výšin. Hora Bugaraš byla pravděpodobně tím nejvyšším posvátným místem pro jejich rituály. Tím se také vysvětluje, jak vzpomínka na dávné události vstupuje pevně do víry, že i dnes má toto místo určitou zvláštní a mystickou sílu. 

Přeložil N. Nikolov 9. 02. 2016



Žádné komentáře:

Okomentovat