Vlivy starověké Trákie na Evropu
Pondělí 2. února
2015
Vliv trácké
kultury a umění na duchovní hodnoty Keltů a Germánů
V roce 2009
proběhla v jednom ze sálů Ministerstva zahraničních věcí expozice s názvem "Sborianovo
- příroda a památky, bohové a lidí", o které se dozvědělo velmi málo
Bulharů.
Nicméně
přítomnými bylo mnoho velvyslanců, kulturních přidělenců a zástupců
zahraničních misí. V úvodním slově Dr. Ludmily Dimitrové, ředitelky Národního
kulturního institutu při Ministerstvu zahraničních věcí, se ukázalo, že je
připraven projekt, který se nazývá "Putovní výstavy" a které začaly od
roku 2008 výstavou "Bulharské památky pod ochranou UNESCO“.
Mezi hlavními
tématy výstavy, o kterých se média v naší zemi ani nezmínila, bylo:
1. Obecné
informace - rozmístění rezervace, pracovní týmy, mezinárodní spolupráce
2. Přírodní
prostředí - vzácné rostliny, ptáci, zvěř.
3. Kdo jsou tráčtí
Gétové?
4. Základní archeologické
památky – mohylové hroby, svatyně, trácké město, metody výzkumu a ochrany
památek a realizována spolupráce
5. Vazby Trákie
na jiné části Evropy
- architektonické
paralely (Olbia, Malá Asie, Řecko, Jižní Itálie, Egypt, Palestina)
- hliněné oltáře
- Trákie, jižní Francie, severní Evropa
- trácké umění a
šperky a dílny
- pronikání tráckých
výrobků na sever a jejich dopad na severní evropské umění a víru (- kovový kotel
z Gundesrup (Museum of Copenhagen), stříbrná falera z Heldenu (Muzea v Leidenu
- Nizozemsko), parádní přilby z východní Anglie a Švédska)
- vliv na kulturu
helénského východu (poklady z Oxusu v Museum Miho Japonsko)
- údaje o trácko -
keltských a trácko - germánských – vazbách, keltské památky a keltská
přítomnost v Trákii
- živé indo-evropské
tradice v oblasti Demir Baba Tekke a jejich paralely na Kavkaze a západní Malé
Asii (Efezu), Dánsku, Ostrově Man a dalších.
Putovní výstava
předmětů z národní rezervace Sborianovo má za cíl předložit mezinárodnímu společenství
údaje o jedné z nejzajímavějších národních rezervací Bulharska. Teprve dnes
vstupuje od podvědomí vynikajícím přírodním prostředím, výjimečností a významem
archeologických památek, přímo spojených s historií ostatních částí Evropy,
kdy některé z nich, jako např. hrobka z místa Sveštari je z 3. století před
naším letopočtem a je pod ochranou UNESCO.
O tom všem, chci vyprávět,
v tomto blogu ....
Trácká hrobka v
místě Sveštari: „Brána do Podzemní říše“
Tady v ospalém
srdci severovýchodního Bulharska mezi hustými smíšenými lesy z javorů, habrů a
líp v kaňonu Krapinec, který se točí kolem skalního věnce podél silnice, bylo
centrem civilizace tráckého národa Gétů. Zde na náhorní plošině Kamen Rid, byla
kruhová svatyně jejich slunečního boha, tady ve stinném údolí pod plošinou vyvěrá
jediný pramen v celé jinak bezvodé oblasti (svatyně je zasvěcena právě tomuto
prameni). Obrovské balvany v okolí dodnes nesou stopy drážek, kterými stékala krve
obětovaných zvířat a lidí (Gétové předkládali bohům i lidské oběti). Zde bylo jejich
hlavní město Helis, do kterého panovník Dromichet přivedl do zajetí Lisimacha –
zástupce Alexandra Makedonského na těchto územích.
Vysvětlení původu
jména „Getas“ je ražba mincí národa Edonů, která je zastoupena čtyřmi typy:
- oni reprezentují
nahou postavu, pravděpodobně bůh Hermes, vede dva kusy skotu; revers mince nese
nápis "Král Getas panovník Edonů".
Z této analýzy
vyplývá, že význam slova je panovník, silný vládce. Je to stále záhadou slabé
využívání tohoto jména v antickém světě, zejména v aristokratických kruzích. Možný
je také keltský-indoevropský původ slova - od slovesa Get - beru. Jak je známo
z historie, že v určité fázi dějin Gétové koexistovali s Kelty.
Kulturní vrstvy, od
antiky až po moderní dějiny, jsou dokladem toho, že zachovávání starých indoevropských
tradic soužití a vzájemného pronikání světových náboženství.
Středisko -
hlavní město severních Tráků – Gétů, známé jako Helis, nebo město vlků na mapě
římského geografa Kl. Ptolemaiose poskytuje výjimečné svědectví nejen o vysoké úrovni
trácké civilizace, ale také o vztazích Tráků s dávnými kulturami východního
Středomoří a Evropy. O vlivech trácké kultury, umění a duchovním světě na Kelty
a Germány o kontaktech v severní části Černého moře se západní Malou Asie,
Makedonii, jižní Itálií s Egyptem a Palestinou, o přínosu trácké víry Orfismu k
utváření myšlenek raného křesťanství.
Po Gétech zůstali
jejich mohyly a valy. Jejich zelené pravidelné kužely vlní veškerou rovinu až k
obzoru. Některé z nich jsou vysoké, dobře řezané a baculaté, jiní jsou
zploštělé a pokryté stromy; ve dnech kdy mraky sestupují nízko, připomínají, že
v tomto místě, jsou nebe a země v mystickém souznění. Při pohledu shora, mohyly
odrážejí zrcadlové odrazy různých souhvězdí jako Orionu a Velkého psa. Není to vidět ze země, ale dává to
smysl z uspořádání ve zdánlivě náhodně rozptýlených kopečcích. Do dnes je
zachováno 26 mohyl různých velikostí – se zrcadlovým odrazem nejjasnějších
souhvězdí Mléčné dráhy – šlo o cestu duší k nesmrtelnosti dávných předků.
V důsledku
rozsáhlých archeologických vykopávek a průzkumů bylo v komplexu odhaleno více
než 150 tráckých mohyl, a nejznámější z nich je ta blízko obce Sveštari. Po
zmapování tohoto starobylého kulturního centra, se ukazuje, že odlehlé, 1.900
m přesně od sebe vzdálené mohyly, kterých bylo přesně 150, bylo rozmístěno tak,
že okem z ptačí perspektivy se jeví jako pozemská projekce 9 viditelných souhvězdí
na noční obloze.
Zde byly nalezeny
údaje o předčasnější bulharské kultuře. Výzkum Sborianova nabízí velmi zajímavé
podrobnosti o vztazích bulharských zemí se zeměmi na východě a východních
náboženstvích, stejně jako jejich zprostředkovatelskou roli v šíření některých
východních vyznání v západní a severní Evropě. Je to mimořádný příklad
sjednocujícího významu a soudobé tolerance mezi různými etnickými a
náboženskými skupinami v moderním Bulharsku. Při studiu v rezervaci byla požita
řada inovativních metod výzkumu a ochrany památek, stejně jako aktivní vědecká
a kulturní spolupráce s řadou evropských zemí (Francie, Polsko, Británie,
Nizozemsko, Švýcarsko), Rusko a Japonsko a dalšími.
Tato aktivní
mezinárodní úroveň spolupráce spolu s mimořádnou hodnotou památek a myšlenky,
které emitují, předurčují význam této expozice a zájem, který vyvolala v mnoha
zemích.
Girlandy, rozety,
květinové věnce a býčí hlavy, symboly Velké bohyně Bendidy-Kybely, na vlysu nad
vchodem do hrobky.
Nálezy v zemi tráckých
Gétů v rezervaci Sborianovo znázorňují jeden z nejvýznamnějších komplexů tráckého
kulturního dědictví.
Prof. Diana
Gergova:
Hrobky v okolí
Omourtagovi mohyly představují ležící lidské postavy hledící na oblohu. Http://duma.bg/node/67693?
Co nám říkají
exponáty.
Velmi často se v
pohřbech z našeho regionu nachází inventář charakteristický pro místní kulturu
- (tráckou nebo ilyrskou) kovové aplikace - Umbo, keltský meč a oštěpem. Taková
skutečnost znamená pro výzkumníka problém při určování etnika pohřbeného
válečníka. Není vždy jasné, zda se jedná o lokálního bojovníka, ozbrojeného
krásným keltským mečem nebo pohřeb Kelta, provedený jiným, místním pohřebním rituálem.
Příkladem jsou pohřby v severozápadním Bulharsku, kde jsou bojovníci vyobrazeni
s výzbrojí s keltskými meči /nástěnná malba z hrobky Sveštari/.
Jejich pohřební
inventář se převážně skládá z mečů keltského typu, kopí, válečného nože, uzdy, zřídka
se vzácnými šperky, brožemi, náramky, torkvemi, a občas, se setkáváme s místní
keramikou. V těchto pohřbech se setkáváme s keltskými ale také čistě tráckými
prvky. Nejsou zde prozkoumány další objekty z této oblasti, jako jsou pevnosti,
sídliště, atd., což dále komplikuje výzkum. Hlavním problémem je etnický původ zde
pohřbených mužů (nebyly nalezeny ženské pohřby), na těchto nekropolích. Existuje několik odpovědí na tuto
otázku. Protože se jedná o území tráckého kmene Tribalů dá se předpokládat, že
se jedná o pohřby vojáků patřící k tomuto mocnému kmeni a laténské památky jsou
dovozem nebo místními imitacemi keltských forem.
Postava za zády panovníka
v hrobce u obce Sveštari, 3. století před naším letopočtem, je vyzbrojena mečem
keltského typu
Oporou, je
skutečnost, že pohřební obřady a keramické nádoby jsou charakteristické pro tráckou
materiální kulturu. Od starověku jsou Trákové slavní jako zkušení chovatelé koní a
přítomnosti otěží v těchto pohřbech je také argumentem ve prospěch výše uvedeného
stanoviska. Ale jsou tu i cizí prvky, včetně těch keltskými ornamenty z 2.
stol. př. n. l., které nás nabádají netrvat neoblomně na definování pohřbu
jenom za trácké. K dispozici jsou nejen přítomné laténské prvky, ale i změny v
pohřebním obřadu. Trákové nepokládali mrtvým jako dar jeho osobní zbraně. Kompletní
sortiment zbraně se nachází pouze v bohatých pohřbech náčelníků období 5. – 6.
století před naším letopočtem ve vlastní Trákii.
Druhým
předpokladem může být, že tyto hroby jsou Keltské, nebo přesněji Skordisků, tedy
keltského kmene, který v polovině 3. století se nacházel mezi řekami Sávou a
řekou Drávou, na územích bývalé Jugoslávie. Podle antických autorů se jedná o
Kelty, kteří se po neúspěšném tažení proti Delfám usadili v těchto zemích. Zde
rozvinuli svou kulturu, jejíž vrchol se nachází na konci 2. a na počátku 1.
století před naším letopočtem. Dalo by se předpokládat, že při svém vzestupu Skordiskové
postupně vytlačili místní Tribali z jejich zemí, a tyto pohřby jsou materiálním
projevem tohoto procesu.
Obě hypotézy mají
své příznivci a odpůrce. Málo údajů, která nám poskytuje archeologický výzkum v
naší zemi, nám neumožňuje odpovědět jednoznačně na tuto otázku. Na její
zodpovězení musí být zapojena písemná svědectví, údaje z lingvistiky a nalezení
tomto smyslu spojujících artefaktů z celé Evropy.
Například na první ze dvou
fotografií je nástěnná malba z hrobky Sveštari - podívejme se ženu /za zády
bohyně Kybele/, která drží v pravé ruce sakrální objekt ve tvaru miniaturního
domku. Ale ... Nemůže být "náhodným" prvkem na nástěnné malbě v mohyle ze Sveštari
"domek" v podobě oltáře v držení kněžky, která stojí za Bohyní Velikou Matkou. V každém případě,
tento "domek" namalovaný na tomto posvátném místě, nemůže být symbolem
"náhodným"!
Hrobka ve Sveštari
je, podle prof. Diany Gergové přesným prototypem všech oltářů významně posvátného
místa.
Truhla na druhém
obrázku je z kultury Etrusků. Je vystavena v muzeu ve Vatikánu.
Jak je vidět
jedná se o to samé. Ale ve 3. století před naším letopočtem Etruskové na Balkáně
již nejsou! Takový domek je znázorněn jako etruské dědictví ve Vatikánském muzeu,
ale takový domek ve tvaru oltáře, identický co do vzhledu se nachází u nás ve
Vračanském muzeu (na obrázku níže). Je součástí nálezů objevených v místě Gradešnica,
které jsou datovány do období až 5000 let př. n. l.. Svědčí to o
významném vlivu před tráckých kultur v naší zemi na vytváření severo-evropského
umění a vyznání a společných Indo-evropských náboženských tradic.
Oltář a hliněné
dlaždice z Gradešnice
Strabon hovořil o
existenci smíšeného kelto-tráckého národa v této oblasti, a to je
nejpravděpodobnější vysvětlení, o kterém budeme mluvit později o obrovském vlivu
Tráků na keltské náboženství. V průběhu téměř dvě století Skordiskové a Tribalové
žili v sousedících oblastech. Během této doby byla jejich hmotná kultura obou
kmenů v plném rozkvětu. Za těchto podmínek docházelo k oboustranným kontaktům
mezi oběma kmeny. Tribalové získávali lepší zbraně, když zpočátku dostávali jejich
vzorky z obchodních tras a později je začali sami produkovat. Keltové při svém příchodu
na poloostrov byli většinou pěšáci, přejímali tráckou taktiky boje na koních a,
jak již bylo uvedeno, písemné prameny o jejich útocích na římské provincie
říkají, že byli dobrými jezdci.
Obrázek beraní
hlavy - keltská keramika ze severního Bulharska
Zakončím to několika
slovy o vlivu Tráků na keltské náboženství. Britský novinář Stuart Pigot
zmínil tvrzení Hipolyta, že druidové byli studenty tráckého Zalmoxise, tráckého
panovníka, kněze a léčitele v 5. stol. př. n. l. Zalmoxis pochází z tráckého
kmene Gétů, kteří obývali významnou část západního pobřeží Černého moře a jeho
okolí. Mezi svými byl Zalmoxis uctíván jako polobůh. Jako panovník je i jedním
ze zakladatelů Odrýského tráckého království v roce 460 př. n. l., sjednocující
Géty, Odrýsi, Kirilianty, Nipseje, Pereky a další. Zalmoxis je stejně jako
Orfeus prominentní postavou v dějinách Tráků.
Ve zprávách
Herodota o Zalmoxisovi byl jeden okamžik, který si zaslouží zvláštní pozornost.
Zalmoxis byl králem Gétů a učit své krajany jako jejich král a kněze, že člověk
neumírá, že po smrti odchází k Bohu, kde má všeho v hojnosti a nadále žije tam,
tj. u boha zesnulých a v pohanském ráji. Ve skutečnosti se náboženství
keltských kněží shoduje s náboženstvím tráckým. Věřili v nesmrtelnost lidské duše a reinkarnaci. Hérodotos zmiňuje
nadlidské schopnosti skytských mudrců Abarise a Anacharzise.
Prostřednictvím
svých dalekých pochodů Trákové provozovali a roznášeli svou víru do různých
částí světa. V Gálii
i na Britských ostrovech jejich náboženství našlo úrodnou půdu a setkalo se s velkým
úspěchem. Již bylo uvedeno, že podle sdělení Hipolyta myšlenky gétského Zalmoxise
se staly základem Druidismu.
Mapa rozsídlení
původního obyvatelstva Balkánu v raném neolitu, v dobách 6000-5500 let př. n.
l.
Hipolytus (Hippolytus
of Rome, v letech 170 - 235), a jeho esej "A
Pythagorean Cosmogony and the Spread Fabric Incuse Staters of Magna
Graecia" svědčí, že doktrína gétského Zalmoxise se stala základem druidismu.
Ne náhodou jsou Gétové
nazývání nejspravedlivějšími mezi všemi Tráky. Herodot byl silně udiven statečností
Gétů, která pramenila z jejich víry v nesmrtelnost duše.
Ideály
starověkého náboženství Druidu jsou dávno zapomenuté, včetně její skutečného
původu. Dnes, téměř každý spojuje druidismus primárně Irskem. Kořeny
této doktríny se nachází několik tisíc kilometrů na východ od Britských ostrovů
v srdci Balkánu (Trákie a Skýtie). Západní Evropa není průkopníkem této
ušlechtilé a vznešené víry.
Nicméně existují
i jiné historické důkazy raného kontaktu mezi Tráky a Kelty. Strabon se zmiňoval o uctívání kultu
Dionýsa v Galii, podrobně popsal i rituály Vakchanků. V irských letopisech
(Levor Gevala Eiren) jsou odkazy na několik invazí z východní Evropy. Za
příchodem Partolona se skrývá zjevně pochod ilyrského kmene Partinitů, sousedů
Peonů (z Makedonie). Nemed přichází z Skýtie (Severní Bulharsko, Rumunsko,
Ukrajina).
Bolgové/Belgové o
který se říká, že jejich vlastí je Řecko. Zde je třeba poznamenat, že podle Herodota
ve starověku bylo celé Řecko obýváno barbary. Jednalo se
samozřejmě o Tráky a Pelasgy. Nejstarší označení pro Řecko bylo Pelasgie. Nezapomeňme,
že Herodotův příběh o vyhnání Pelasgů z Attiky je nápadně podobný irské legendě
o vyhnání Bolgů z Řecka (z Pelasgie) před jejich příchodem do Irska.
Musíme také
zmínit přítomnost bohů s exotickými jmény v Keltském pantheonu. Je to o Belen
(bílí, světlí), Beli-sama (nejjasnější, nejsvětlejší), Vitir (vítr), Verbeja
(vrba), Meduna (medová), Alaun (paprsek, slunce) ... Věříte ještě, že jsou to náhody?
Jako zázrakem jsou jména bohů vysvětlitelná zřejmě v bulharštině, ne však keltské
řeči... a v základech zázraku je vždy část pravdy ....
Není náhodné, že v
Encyklopedii Indo-evropského světa, je jedna ze scén zobrazena na dlaždicích z tráckého
pokladu z místa Letnice, 4. stol. př. n. l., jež představují krásné aplikace
koňského postroje z pozlaceného stříbra, je umístěna v obalu, protože se věří,
že toto je nejvíce výmluvná scéna z umění představující vyznání Indo-Evropanů.
Další informace v
tomto ohledu nám, poskytla odbornice Dr. Diana Gergova. - specialista na v
oblasti trácké archeologii. "Bronzové
pravoúhlé destičky nedávno nalezené ve východní Anglii byly aplikacemi rituální
slavnostní přilby, které byly pravděpodobně umístěny na kovovém nebo koženém základě“
- konstatuje Diana Gergova. „Ty
odpovídají obdobnými artefaktům z archeologických lokalit nalezených na
bulharských územích. Jsem velmi ráda, že v loňském roce se jedním z největších
objevů v bulharské archeologii stal nález právě takové helmy v naší zemi.
Helmice byly z kůže a na nich byly připevněny různé kovové aplikací. A myslím
si, že ve skutečnosti zde máme první příklad takové parádní helmy, která byla
spojována se zvláštní, řekla bych vrstvou Tráků – válečníka-kněží, kteří používají tyto přilby při svých
rituálech".
Jiným příkladem
je znamenitý stříbrný kotel z Gundesrupu nalezený v močálech Dánska, jehož
styl a technologie výroby ukazuje, že byl vyroben v Trákii, a stejný u nás představuje
ozdobnou obřadní nádobu používanou pro náboženské rituály a potvrzuje vazby
mezi kovotepeckým uměním antické Trákie s jinými částmi Evropy. - jižní
Francií a severní Evropou.
Ikonografie
artefaktu ukazuje úžasné podobnosti se stříbrným kotlem z Borova, stříbrnou falerou
z Jambolu a dalšími tráckými nálezy. Je vytepán z pozlaceného stříbra se specifickými
detaily, studie přesvědčila archeology, že její zhotovení pochází ze země
Tráků a je spojena s pronikáním tráckých výrobků na sever a s jejich dalším
vlivem na severské evropské umění (stříbrná falera z Heldenu (Muzeum Leiden -
Nizozemsko) parádní helma z východní Anglie a Švédska).
Stříbrný kotel z Gundesrupu - zlacení
konkrétních detailů, z Doby železné, byl nalezen v bažinách Dánska, jeho
výroba pochází z území Tráků. Muzeu
v Kodani. Jeho velikost a hmotnost jsou takové, že k jeho přemístění bylo zapotřebí
úsilí až 4-5 lidí.
K vyobrazením
vlků je nutno dodat, že náboženské představy Gétů (národa tráckého původu) jsou
silně spojené s úlohou vlků v jejich rituálních praktikách a přeměně bojovníka
ve vlka. Vlk byl považován za nejvíce spravedlivé zvíře, protože to se vždy dělilo
o kořist stejným dílem, když vlk zestárnul a nemohl už být platným členem
smečky, dobrovolně se stahoval z jejího vedení.
Tato rituální
chování mužů-válečníků se opakovalo v jejich zavřených vojenských oddílech,
zejména kdy se z mladých bojovníků stávali "vlci/psi" v období
přerodu v muže. Důvodem jsou zvláštní vlastnosti chování vlka a jeho zvláštní
způsob života ve smečkách. Ve všech těchto projevech vypadá vlk jako přesně
adolescent v procesu iniciace. Vlk je fyzicky silný, nežije sám ale ve
smečkách, pronásleduje svou kořist do konce a vždy se rozdělí rovným dílem mezi
členy svého druhu. Když umírá, dobrovolně odchází z jejich společnosti. Stádo napadá
v noci, zejména drobný dobytek, nejvíce ovce, když je zadáví (z toho pochází
jeho trácké-frýgijské jméno „daos“ - "dávič/škrtič" .Tyto rysy
chování vlka znázorňovali kněží nejen v Delfách, ale i starověcí Gétové ve svém
životě.
Vzhledem k tomu,
že je známý, kult boha Árese, boha války, který byl také velmi rozšířen v zemích
Tráků, nabízí Diana Gergova následující hypotézu, že přilby, pohřbívané v
zemích na obou stranách Dunaje, Géty, Dáky a Kelty jsou spojeny s umístěním darů
na počest boha Árese.
Mimořádně
zajímavým faktem, který podporuje výše uvedené – je helma Kana Tervela
(rekonstruována v podle jeho pečeti) je zcela shodná s parádními přilbami
Getů – severních Tráků.
Olověná pečeť Kanas
Juvigi (knížete) Tervela, následníka
na trůně Asparuchově.
Byla nalezena
sběratelem Georgiosem Zakosem, který zakoupil práva prosít prach z výstavby
mostu přes Bospor a přitom nalezl mnoho nálezů. Byl v nabídce na prodeje v roce
1972 při aukci ve Vídni. Ludmila Živkova (manželka někdejšího bulharského
představitele) zadala úkol jej odkoupit, ale pověření lidé neměli na to dost
peněz, pečeť koupila americká univerzita v Harvardu za 250.000 dolarů. V
současné době je v majetku Washingtonské dceřiné společností Harvardu.
Obrázek Tervela, rekonstrukce
podle pečeti, která je uložena v muzeu ve Washingtonu
(Vyobrazení nejen
jediné zachovalé, existují také jiné - socha Tervela v Konstantinopoli i na západě
- je to katolickým svatým, kterému vděčí za jeho vítězství nad Araby u
Konstantinopole - "Sv. císař Trivelius")
Ale zpět k další
nálezům z pohřebiště ve Varně. Již jsem se zmínila v některém z mých
předchozích blogů, je zde byl našel první královský pohřeb, a žezlo starověkého
šlechtice, které je vlastně bojovou sekerou. Na západě jsou pohřby tohoto
typu řazeny mezi tzv. Battle axe culture (což znamená kultura válečné sekery). Předpokládá se, že
zástupci této kultury byli silní a bojovní lidi, věří se, tito lidé jsou šiřiteli
Indo-evropského jazyka, také a organizovaného zemědělství a chovu zvířat.
Studie o pohybu
Dunajských kultur směrem k srdci Evropy, do Německa, středo-neolitických kultur
a jejich rozptylu TRB do následných kultur.
Jejich migrace
jsou označovány tzv. lineární a šňůrovou keramikou. Jde
o nádoby, jejichž
výzdoba se skládá z pokroucených pásů hlíny připomínající lano (šnůru), nebo
vlnité, kudrnaté linky. V naší zemi se tento speciální typ keramiky nachází
již v průběhu pátého tisíciletí před naším letopočtem.
Na Krétě se
objeví na konci třetího tisíciletí před naším letopočtem, ve stejné době se
šiřitelé této kultury (lidé ze zemí starověké Trákie) dosahují až Skandinávie,
kde stavěli tisíce mohyl svým panovníkům (takové jaké jsou v jejich původní vlasti).
Přesídlenci z Trákie,
kteří se usadili mezi osadníky germánskými, předávali místní populaci spoustu
znalostí z oblasti zemědělství, chovu skotu, zpracování kovů. Do té doby se
staří Germáni živili lovem a sběrem plodů ovocem, ořechy a hlízami ...
Další vlna tráckých migrantů zalévá střední
Evropu v pátém tisíciletí před naším letopočtem, kdy se dají vysledovat stejné
pohřební obřady v zemích dnešního Maďarska a Bulharska. Opět platí, že sem přicházejí
bojovní lidí nositelé válečné sekyra (Trákové). Ve střední Evropě dochází k neuvěřitelnému
pokroku v životě lidí. ... Fakta ukazují jasně, že takzvaná Battle axe cultura
vznikla v Thrákii. Zde je první pohřeb panovníka, jehož žezlem je bojová sekera.
Na podporu tohoto
tvrzení, přidávám fakt, že průběhu Doby železné se ve střední a západní Evropě objevuje
nová podoba koně vhodného pro jízdu, a samozřejmě nový typ uzdy. Pokud budeme
srovnávat trácké uzdy a uzdami "nájezdníků z východu" uvidíme, že mezi
nimi není žádný rozdíl.
Porovnání uzdy
nalezené v Alpách a původní z Trákie
Paralely mezi
galskými a tráckými toponymy, oronymy a hydronymy nebyly vysvětleny žádným lingvistou. Připouštějí se starověké
historické prameny o tráckém vlivu na Galy. V irských ságách se mluví o
příchodu Nemeda a bolgů (Fir Bolg) ze Skýtie a Řecka (Pelasgie), ale tyto
prastaré legendy jsou považována pseudo-historické.
Výše uvedené údaje
nejsou všemi informacemi, spojující Tráky s Británií a Galií. Připomínám, že podle
Diodora Sikulského jsou Kimmerijci těmi, kteří napadli svatyně v Delfách. Pausaniás
nazývá tyto Kimmerijce Galáty, jejich králem byl Bolgij. Existuje mnoho paralel
mezi Trákii a keltskými zeměmi. Trácké sídliště Visíja a Visante ukazují na
spojení s galskými Vasio a Vesontio.
Pouze velmi
naivní člověk by se mohl domnívat, že všechny paralely mezi Tráky a lidmi,
kteří přinesli technologie zpracování železa na západ, jsou náhodné, a že tam nebylo
žádných tráckých migrací směrem na západ. Jak jinak vysvětlit, že během Doby
železné vidíme vznik nových zbraní, nové dekorativní ozdoby, novou keramiku,
nový typ koně, nového typu uzdy, nezapomeňte na nový typ pohřbu v alpských
oblastech. Významný mrtvý byl ukládán, do předem vyzděné dřevěnými trámy lemované
mohyly. Tento zvyk vzniká ve stepích kolem Černého moře a je typický pro
Tráky a Skyty. Vzhledem k tomu, že nelze říci, že i mohyly byly dovezeny,
prostě se o tomto tématu nemluví, jakékoliv spojení s Tráky se opomíjí.
Konstrukce tráckého
hrobu
Vchod do trácké
královské hrobky ve Sveštari, která pochází z 3. stol. př.n.l.
Pokud by byl nalezen
jeden nebo dva trácké předměty, neznamenalo by to nic významného, ale pokud je množství
artefaktů, jejichž původ je na Balkáně a počet je obrovský, nelze již popírat,
že v Době železné byla trácká přítomnost i v alpských oblastech.
Pro některé z
lidí je velmi obtížné akceptovat, že naši předkové Trákové byli mocným národem,
kteří ovlivnili mnoho dalších. Přestože provedené komparativní analýze ukazují podobnost
mnoha toponymu ve střední a západní Evropě, které se shodují s bulharštinou, s osobními
jmény a přírodními jevy. Mnoho bulharských historiků neuznává, že kdysi proběhla
trácká migrace směrem do střední a západní Evropy.
Navzdory své územní odlehlosti je galský jazyk neuvěřitelně blízký bulharštině.
Galská slova: moře,
dřevo, býlí, sedloň, brion, bitu, dex, tři, jaro, jorkos, ljuto, tatos, vlatos
znít jako dialekt bulharských slov: moře, dřevo, bílá, sedlo, rychlý, byt-bít,
vpravo, tři, jasný, jare/jehně, ljuto, tati, moc - vládce ...
Galští kněží považovali
některé rostliny za posvátné a věřil v jejich léčivou sílu. Galské
slovo pro posvátnou rostlinu, je „bile“, která se svým názvem, na sto procent shoduje
s naším významem léčivka „bilka“ - rostlina/bylina.
Důležitá je také
podobnost keltský a bulharských výrazů z oblasti bydlení a zemědělství. Galské
slova seko, aratro, arat, neska, sekno, reigo, sero, sedlon odpovídají našim
významům orální, oráče, nitě, sukno, řetěz, srp, sedlo. Starý bulharský způsob
ukládání obilí v jamách je typický i pro země galských Belgů v Belgii (jinak
také BOLGs).
Možná jedna, dvě,
tři paralely mezi tráckými a galskými toponymy mohou být náhodné, ale co potom s
ostatními. Existují také paralely v etnonymech, ve dvanácti případech jedná se o
paradoxy? Ve směru šíření rituálů a kultů? Údaje od starých autorů, se dají
také zpochybnit? Nemístné otázky, které nebudou brzy zodpovězeny. Důležité je,
že již známe pravdu. Je důležité vědět, čeho byli schopni Trákové naši předkové,
a mít na paměti, že v našich žilách proudí stejná krev!
Trácký (a rozumí
se starý bulharský) zádušního rituál obětování koně stejným způsobem provází i
galskou aristokracii. Původ tohoto starobylého zvyku na Balkáně.
Zde můžeme vidět
srovnání tráckých zbraní, a zbraní "neznámých lidí" obývajících
severní části starověkého Retia a Benátek. Nálezy zjištěné v levém sloupci jsou z
alpské oblasti, vpravo totožné jsou trácké.
Mlčky jsou ignorovány
mnohé artefakty - trácké nálezy z Doby železné, nalezené v alpských regionech.
Jedná se o tisíce artefaktů: machairy, kopí, nože, hroty šípů, fibule, torkve
a keramiku z alpských oblastí téměř totožné s tráckou keramikou včetně koňských
uzd.
Na základě výše
uvedených údajů lze konstatovat, že ve starověku kmeny obývající východní Evropu
se stěhovali do Galie a na Britské ostrovy. Tam, díky své síle a vysoké kultuře
se Trákové staly šlechtou místního obyvatelstva, které postupně přijímá
náboženství nových osadníků.
Nejen historické
prameny, ale také archeologické nálezy spojují Trákii, Galii a
Britské ostrovy, což ukazuje, že prastaré místní legendy jsou založeny na
skutečnosti. Trácké zbraně a ozdoby z Doby bronzové, jsou totožné
s těmi, Irska a Galie. V Době železné jsou doloženy nové trácké migrace směrem
do střední a západní Evropy.
Obr. 2 ukazuje
srovnání tráckých torkví a fíbul s těmi od "neznámých lidí", kteří v Době
železné přišli z východu. Nálezy v levém sloupci jsou z alpských oblastí, proti
nim jsou nálezy z oblasti Trákie.
Podobnosti jsou
ohromující pro všechny lidi bez předsudků, je více než zřejmé, že takzvaní
"neznámí lidé" přišli z Trákie.
Na závěr je nutné
zmínit, že dnes se již vědci uznává, byť neochotně, který tzv. Halštatska
civilizace - Galů (v letech 750-400 př. n. l.) byla založena Tráko-Kimmerijci, kteří
kdysi byli keltology nazývání útočníky z východu...
Nezávisle na
stejném postoji a tvaru oděvu, všech 10 soch (karyatid) v hrobce poblíž Sveštari,
z 3 stol. př. n. l., má různé tváře a každá má individuální
charakteristiky.
Nevím proč, ale chtěla
bych dokončit tento materiál, byť byl věnován tématu o vzájemným výměnám v průběhu staletí mezi původními kulturami Tráků a Keltů, slovy jednoho z našich politiků a vlastenců
- Dr. Plamena Paskova: "Tráckých mohyl, a to dokonce i na našem
ořezaném území dnešního Bulharska je více než 30000. Národ, který pochoval více
než 30000 svých králů, knížat, kněží a vojevůdců nemohl být tak malý co do
počtu, aby byl zcela zničen, nebo asimilován…“.
Vysvětlivky a používá
literatura:
1. G. J. Caesar,
Galské války
2. I. Duridanov, Jazyk
Tráků, BAV, Sofia, 1976.
3. V. Georgiev, Bulharská
etymologie a onomastika, BAV, 1960
4. V. Georgiev,
Trákové a jejich jazyk, BAV, Sofia, 1977
5. Plinius, Geografie
5
6. Hérodotos,
Historie
7. Strabon, Geografie
8. Zografská
historie
9. Ludmila Dončeva-Petkova,
"Znamení na archeologických památkách v Bulharsku" - Sofia, vyd. BAV,
1980
10. Krustio
MUTAFČIEV, "Starověké dějiny Balkánu" Díl 1, vyd. „Gutoranov a
syn", Sofia, 1998
11. Stewart
Pigot, "Druids" - Druidové
Přeložil N. Nikolov 6. 10. 2015
Žádné komentáře:
Okomentovat