Beglik Taš – megalitická
svatyně
Místo, které je nejlépe vidět na vlastní oči a vcítit se do nepopsatelné
atmosféry.
Kde se nachází
Toto místo je na jihovýchodě Bulharska na jeho pobřeží, kde
začíná pohoří Strandža.
Je to území, na kterém se psaly evropské dějiny. V dávnosti
zde žil trácký národ Skirmijanů, kteří již od 4. tisíciletí př. n. l. znali
metalurgii. V podzemí příbřežního pohoří Strandža dobývali měděnou rudu,
kterou zpracovávali do podoby měděných slitků a později prodávali jiným tráckým
a mořským národům.
„Beglik Taš“ je hlavní megalitickou svatyní národa
Skirmijanů je z konce 3. tis. př. n. l. a bylo zničeno až na počátku
prvního století našeho letopočtu. Trákové zde prováděli rituály zasvěcené
manželství jejich hlavních božstev – Boha Slunce a Bohyně matky Země.
Svatyně se skládá z kamenných bloků sopečného původu na
místě vyzařujícím pozitivní energii. Jsou systematicky uspořádány tak aby
ukazovali plynutí prostoru v čase a nekonečném opakování životního cyklu. Místo vyjadřuje souzněním přírody a vesmíru,
který nás obklopuje.
Prohlídka je očíslována:
1. Vstup - je orientován jihozápadním směrem, a v dosud
neodhalené části pokračuje směrem západním. Určuje hlavní osu východ – západ, kolem
které jsou rozmístěny základní objekty tvořící svatyni.
2. Manželské lože – jeho hlavní kámen je vytvarován
jako lože a další čtyři kameny je obklopují, tímto ohrazením zvýrazňují celou
kompozici. Na východní části kamenného lože je zvýrazněn „polštář“ na loži,
který určuje orientaci hlavy směrem ke slunečnímu rozbřesku. V tomto časovém
okamžiku v noci před letním slunovratem, zde kněz a kněžka zastupují posvátný
svazek mezi Bohem Sluncem a Bohyní Matkou Zemí.
3. Obětní kámen – má na svém vrcholu
vydlabané jamky, mísy, do kterých se vylévali čtyři posvátné tekutiny – voda,
víno, mléko a olivový olej. Na toto místo byly umísťovány obětní dary zejména
lesní plody, jablka, hrozny, chléb a semena a zřídka i zvířecí obětiny.
4. Trůn – kamenný díl s vytesaným sedadlem.
Z tohoto místa panovník – nejvyšší kněz řídil průběh ceremonií
5. Velký
oblý kámen - nazývaný také „menhirem“ je na svém vrcholu označen
zvýrazněnou „božskou stopou“ Boha slunce.
6. Posvátné náměstí – je skalní skulpturou
zvýrazněnou pentagramy a falickými symboly zastupující zde dva počátky přírody
mužský a ženský prvek. Jsou zde skalní vany, ve kterých se shromažďovala dešťová
voda nutná pro očistné rituály.
7. Malý
zaoblený kámen – na jeho vrcholu se nachází druhá božská stopa Bohyně Matky
Země.
8. Otvory v kamenech jsou ve své
konfiguraci odrazem božského souhvězdí „Plejády“. Do otvorů byl naléván olej a
zapalováno osvětlení pro dosažení magické sakrálnosti probíhající slavnosti.
9. Rozseknutý kámen
10. Apoštol
Taš – velký skalní útvar v podobě obráceného srdce. Je umístěn na
východním okraji rituálního náměstí a je oddělen hlubokým kanálem. V jeho základech
je vydlabán viditelný otvor, kterým zasvěcení přecházeli z pozemského světa
do světa v podzemí tj. od vlády Boha Slunce do panství Bohyně Matky Země.
11. Sluneční
hodiny – se skládají z 16 kamenných desek rozmístěných na skalním náměstí s obeliskem
uprostřed. Ještě dnes 7 u nich ještě stojí na svých místech, desky jsou opřené
jedna o druhou v náklonu. Pravděpodobně vlivem zemětřesení v nedaleké
minulosti se první deska propadla a způsobila pád ostatních vlivem dominového
efektu.
12. Dolmen „Posvátná
jeskyně“ – je klasickou megalitickou památkou se dvěma základy a vrcholovou
deskou. Je největší na našem území. Symbolizuje rodidla Bohyně Matky Země,
uvnitř kterých se uskutečňovalo tajemné zrození Hérose – hrdinného panovníka a
nejvyššího kněze povolaného uskutečňovat hrdinské činy. V okamžiku zrození
byl „Héros“ ozářen na rozbřesku paprskem slunce a zjevoval se pod archou
Apoštola Taše a posléze vítán množstvím svých poddaných.
13. Labyrint
– je soustavou skalních chodeb, kterými „nezasvěcení“ procházeli ve snaze o
dosažení duchovní iniciace. Vybraným lidem bylo dáváno na výběr, který posléze
určoval jejich duševní zaměření. Za správný směr hledání byl považován levý magický
směr, který je vedl do podzemního království Hádese.
Podzemní panství Hádese – těsná štěrbina ve které se vybraní
lidé vydávali v okamžiku vrcholného zasvěcení. Zde opakují Orfeův čin,
který podle legendy sestoupil do Podzemního světa a s pomocí Bohů se znovu
navrátil na Zemi.
14. Dům Orákula
- pozůstatky obydlí kněze z nejpozdějšího období svatyně ze 4. století
n. l. V této době se duchovní centrum přemístilo na sever na zálivu „Sv.
Paraskevi“, kde byl vystavěn klášter. Kult
zasvěcený Bohyni Matce zde přechází k uctívání Sv. Paraskevi ochránkyně
rodiček.
Cestou ke svatyni je možné spatřit dolmeny.
Dolmeny patří mezi
nejzajímavější archeologické památky. Datují se do doby před několika tisíci
lety. Pohoří Strandža je jedním z míst, kde je možné takové mohutné
památky vidět. Byly stavěny z kamenných desek, které vymezovali vnitřní
prostor – komoru. Jsou spojovány s náboženskými představami a rituály
dávných lidí s mýty a legendami. Jsou datovány do pozdní Doby bronzové a
rané Doby železné.
Lidově jsou nazývány „Hadími domy“ nebo také „Dračími slujemi“.
Legendy říkají, že tato obydlí byla určena okřídleným velikánům, kteří
odvlékali krásné dívky. Do dnešního dne se vyskytují vyprávěči, kteří přísahají,
že zde viděli skutečné vílí tance provozované v okolí těchto skalních
útvarů.
Celý poloostrov s nejvyšším vrcholem Kitka je podle
zástupců místního Regionálního historického muzea ve městě Primorsko přímo
poset mohylami dávných lidí. Velkou shodou okolností bylo území s těmito historickými
památkami chráněno, kdy celý prostor byl vyčleněn jako přírodní rezervace a
lovecký revír nejvyššího vedení BKS v blízkosti jeho letního sídla v
zálivu Perla. Na základě zásahu manželky prvního tajemníka BKS L. Živkovové, zde
byl také zastaven záměr zřídit v těchto místech kamenolom.
Djunite - písečné duny
Pás území odděluje místní pláže, jako přírodní úkaz svými navátými
písečnými dunami od vnitrozemí. Písečné duny jsou v celém páse chráněným
územím a žijí svým vlastním životem plným unikátních rostlin a živočichů.
Dějiny pohoří Strandža
·
Území se stalo významným i v antice, kdy z tohoto
pohoří byl postaven vodovod a místy i akvadukt zásobující císařské město
Konstantinopol pitnou vodou.
·
Na počátku 7. století napadli Konstantinopol
Arabové. Křesťanům za hradbami Konstantinopole přišla na pomoc bulharská jízda,
která Araby zničila. Bulharský panovník byl Byzantským císařem vyznamenán
hodností patricie a církev jej prohlásila za svatého.
·
Ve středověku bylo toto území poseto kostmi
účastníků křížové výpravy, která místo osvobozování svatého města Jeruzaléma
vyplenila Konstantinopol a na jeho územích zřídili Latinské císařství. Hrabivost,
zákeřnost a lačnost účastníků této křížové výpravy po další kořisti přivedla
místní Bulhary k odporu. Výkvět křesťanského rytířstva byl v jediné bitvě
vymazán z povrchu zemského a jeho císař zaveden do žaláře.
·
V dalších letech zejména Osmanské nadvlády
došlo vlivem změn klimatu k významným změnám na tomto území, nedostatkem
srážek se rozsáhlá území změnila v polopoušť, kam byli do vyhnanství
posíláni lidé, kteří se znelíbili osmanskému sultánovi. Celé toto území se zcela
vylidnilo.
·
Po pádu Osmanů se na toto prázdné území začali přesidlovat
Bulhaři vyhnanci z oblastí kolem Bílého moře. Celé nově kolonizované území
bylo bez infrastruktury a doprava a obchod byl možný jen loděmi podél pobřeží.
Sestavil N. Nikolov
Použit materiál Místní průvodce vydaný obcí Primorsko
Řada údajů byla uvedena s výslovným souhlasem zástupců
Regionálního historického muzea v Primorsku
Fotografie N. Nikolov 21. 08. 2015
Žádné komentáře:
Okomentovat